Tips om glutenvrij te ontbijten

Wanneer mensen glutenvrij willen eten, kijken ze vooral op tegen het ontbijten. In Nederland en België ontbijten we veelal met brood en andere granen. Hoe kun je nou wel goed ontbijten als je glutenvrij wilt eten?

Waarom glutenvrij eten?

Niet iedereen begrijpt waarom je glutenvrij zou willen eten, maar wanneer je last hebt van allerlei klachten is het wel overduidelijk. Je kunt behoorlijke last van je darmen krijgen of je gewoon niet lekker voelen. Dat kan te maken hebben met coeliakie, maar hoeft niet. Veel mensen hebben een glutensensitiviteit en zien dus ook verbetering wanneer ze geen gluten eten.

Een glutenvrij ontbijt

Een glutenvrij ontbijt klinkt heel lastig. We zijn in Nederland namelijk gewend aan gluten bij ons ontbijt. Wie is er niet groot geworden met de boterham met kaas of de lekkere muesli of ontbijtkoek? Allemaal zaken waar gluten in zitten. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen met name moeite hebben met het ontbijten. Hoe kun je glutenvrij ontbijten?

Kies voor glutenvrij brood

Wanneer je echt niet kunt wennen aan een ochtend zonder brood, dan kun je kiezen voor glutenvrij brood (klein overzicht van glutenvrij brood). Dit is bij de meeste supermarkten wel te koop, in de speciale afdeling voor glutenvrije voeding (bekijk hier het totaal aanbod). Dit brood smaakt wel wat anders, dus het kan even wennen zijn. Eventueel kun je het toasten. Let er met eventueel beleg op dat mensen uit je gezin die wel gluten eten, niet hun mes in de pot hebben gestopt. Hier kunnen resten van gluten aan zitten namelijk.

Ontbijt met eieren

Eieren zijn erg gezond en zorgen er daarnaast voor dat je een vol gevoel krijgt. Het kan dus een goede keuze zijn om met eieren te ontbijten. Je kunt deze op talloze manieren klaarmaken zonder dat er gluten bij komen kijken. Wil je ‘s ochtends bijvoorbeeld lekkere, gezonde glutenvrije pannenkoeken? Meng dan één banaan met twee eieren en bak het mengsel zoals je een pannenkoek ook zou bakken. Vult goed, en is gezond.

Fruit

Fruit is geweldig om te eten in de ochtend. Je kunt een lekkere fruitsalade maken van seizoensfruit, eventueel met wat noten erbij. Vult goed en is ook nog eens lekker. Daarnaast is het gemakkelijk om meer te maken, zodat je de hele week genoeg hebt. Behalve een fruitsalade zou je ook een zelfgemaakte smoothie kunnen maken. Online zijn duizenden recepten te vinden voor smoothies, vind hier 125 groene smoothies >. Fruit kun je ook in je yoghurt doen, gecombineerd met noten.

Groene smoothies

We noemden smoothies net, maar er zijn ook nog groene smoothies. Deze bevatten zowel groente als fruit en zijn hierdoor een bron aan vitamines en mineralen. In de meeste gevallen is het ook nog eens glutenvrij. Daarnaast kun je vaak meer maken, zodat je voor meerdere dagen vooruit kunt. Enkele voorbeelden van groene smoothies:

Voorbeeld groene smoothie 1

  • 1 peer
  • 1 appel
  • Handvol spinazie
  • Sap halve citroen
  • Eventueel nog wat water

Voorbeeld groene smoothie 2

  • 100 gram boerenkool
  • Twee bananen
  • Yoghurt

Voorbeeld groene smoothie 3

  • Handje Kersen
  • Handje spinazie
  • Een halve zoet paprika
  • Sap van een sinaasappel

Je kunt zelf ook nog van alles combineren. Ben je bang dat de smaak van groente erg naar voren komt? Maak je niet te veel zorgen, want dat valt erg mee. Dankzij het fruit heeft je groene smoothie een lekkere zoete smaak. Het e-boek ‘Gezonde Groene Smoothies’ staat vol met lekkere smoothierecepten, maar liefst 125! Kijk goed naar de ingrediënten als je online recepten zoekt, want sommige smoothies bevatten wel gluten.

Avocado

Avocado zit bomvol goede vetten en zorgt voor een goed, vol gevoel. Avocado is perfect om in de ochtend te eten, omdat je je dag dan begint op de juiste manier. Je kunt het eten met noten, in combinatie met ei of eventueel in je smoothie doen.

Havermoutpap

Havermoutpap is niet altijd glutenvrij, maar in veel gevallen wel. Let er vooral op dat deze niet wordt geproduceerd in een fabriek waar gluten worden geproduceerd. Er kunnen dan namelijk ook sporen van gluten in zitten. Hier moet je dus wel goed op letten. Met havermoutpap heb je wel een zeer gezond en voedingsrijk ontbijt.

Quinoa

Quinoa kan perfect dienen als vervanger van muesli. Je kunt het ook mixen in de yoghurt met fruit. Quinoa kun je koken of poffen. Er is overigens ook speciaal quinoameel, dat je kunt gebruiken om bijvoorbeeld eigen glutenvrij brood te maken of pannenkoeken mee te bakken. De mogelijkheden hiermee zijn dus eindeloos, bekijk het aanbod met Quinoa hier >. Let wel op dat het niet afkomstig is van een fabriek waar ook glutenrijke producten worden geproduceerd. In dat geval kunnen er sporen van gluten in de quinoa zitten.

Het is wennen

Wanneer je de mogelijkheid hebt, kun je het glutenvrije ontbijt langzaam opbouwen. Als je echter een intolerantie hebt, is het beter om helemaal geen gluten meer te eten. Kijk dus goed wat voor jouw situatie het beste is. Houd er rekening mee dat je het in het begin niet meteen altijd even lekker of fijn zult vinden. Na een tijdje wordt het echter een gewoonte.

Deze informatie delen?

Gezondheidsproblemen door gluten?

Van veel producten zijn glutenvrije vervangers. Bekijk hier het aanbod van glutenvrij brood en broodbeleg tot complete maaltijden zonder gluten.

Glutenvrije producten >

Een reactie plaatsen