Hoe kun je beginnen met glutenvrij eten?

Het klinkt heel ingewikkeld om glutenvrij te eten, maar dit is zeker mogelijk. Wanneer je een gluteninterolerantie hebt, of wanneer je sensitief bent voor gluten, wil je natuurlijk vooral voorkomen dat je nog meer klachten krijgt. Waar moet je op letten en hoe kun je het het beste aanpakken als je glutenvrij wilt gaan eten?

Beginnen met glutenvrij eten

Wanneer je begint met glutenvrij eten, is het zo dat het misschien voelt als een extreem grote verandering in je leven. Niet gek, want we hebben natuurlijk veel producten met gluten. De zoektocht om te beginnen met glutenvrij eten kan daardoor wat heftig en zwaar zijn, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Wanneer je de mogelijkheid hebt om de hoeveelheid gluten af te bouwen, dan is dit zeker een optie. Doe dit niet wanneer er coeliakie is geconstateerd, want dan is volledig glutenvrij gaan erg belangrijk. Afbouwen kan wel wanneer je wilt testen hoe je lichaam reageert op een periode zonder gluten. In dat geval kun je langzaam steeds minder gluten eten. Uiteraard is het ook dan mogelijk om alle gluten in één keer te weren.

Lees labels goed

Wanneer je de labels goed leest van producten, weet je zeker dat er geen gluten in zitten. Door de labels van producten te lezen, ben je direct op de hoogte van de ingrediënten en zo kun je geen fouten maken. Houd er rekening mee dat je de labels ook leest wanneer een recept is aangepast. Vaak staat er dan op de verpakking dat het een vernieuwd recept is,. Het is altijd mogelijk dat de fabrikant besluit om toch gluten toe te voegen aan een product.

Kook zo puur mogelijk

Wanneer je met pure ingrediënten kookt, is het al snel glutenvrij. Denk bijvoorbeeld aan koken met groentes, aardappelen en verse kruiden. Een goede tip is om bijvoorbeeld veel Paleo te eten. Dit wordt ook wel het oerdieet genoemd en is gebaseerd op alles wat je uit de natuur haalt, zoals de oermens het ook deed. Er zijn erg veel recepten te vinden van boeken die gericht zijn op het Paleo dieet. Ook online kun je talloze Paleo-ideeën opdoen of je aansluiten bij groepen mensen die ook voor Paleo kiezen. Je kunt hier veel glutenvrije inspiratie uithalen. Het Paleo dieet is namelijk glutenvrij, omdat mensen van oorsprong geen gluten aten. Veel mensen die glutenvrij moeten eten, doen dit dus vaak door middel van Paleo.

Glutenvrije vervangers

Van veel producten zijn glutenvrije vervangers te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld glutenvrij brood of pasta kopen. Ook zijn er glutenvrije koekjes, gebak en cake. Je kunt dit gebruiken als vervanger, wanneer je bepaalde producten toch wat mist. In de meeste supermarkten is tegenwoordig wel een heel schap te vinden vol met glutenvrije producten. Zelf kun je natuurlijk ook voor vervangers kiezen. In plaats van couscous kun je Quinoa eten en in plaats van spaghetti zou je ook courgettesliertjes kunnen maken. Ben jij een echte broodliefhebber? Kies dan voor glutenvrij brood of eet rijstwafels met wat beleg in plaats van brood.

Zoek een groep om te praten

Wanneer je het moeilijk vindt om glutenvrij te eten, omdat je hebt of coeliakie hebt, dan kan het erg helpen om een groep te zoeken van mensen die ook glutenvrij eten. Zo kun je ideeën uitwisselen. Op Facebook zijn meerdere groepen te vinden waar je je kunt aanmelden. Ook zijn er misschien wel mensen in je omgeving die glutenvrij eten waar je ideeën en ervaringen mee kunt wisselen. Ook belangrijk is om je omgeving goed in te lichten. Wanneer je coeliakie hebt zijn mensen vaak wel begripvol, maar wanneer je wilt proberen om glutenvrij te eten, kunnen de reacties verschillend zijn. Mensen snappen het niet altijd goed, dus leg vooral je keuze uit, zodat je omgeving je gemakkelijker kan steunen hierin.

Uit eten gaan

Wanneer je uit eten gaat, is het belangrijk om je vooraf even goed in te lezen. Steeds meer restaurants hebben glutenvrije gerechten, maar dit is absoluut niet altijd het geval. Zorg dus dat je goed weet wat er op het menu staat of laat je goed informeren door de werknemers.

Onderweg

Ook wanneer je onderweg bent is het noodzaak om goed op te letten wanneer je glutenvrij eet. Neem eventueel zelf wat lunchpakketjes mee of wat snacks (bekijk hier glutenvrije tussendoortjes) voor onderweg. Zo weet je zeker dat je tenminste iets kunt eten, want het laatste wat je wil is met honger ergens rondlopen.

Deze informatie delen?

Gezondheidsproblemen door gluten?

Van veel producten zijn glutenvrije vervangers. Bekijk hier het aanbod van glutenvrij brood en broodbeleg tot complete maaltijden zonder gluten.

Glutenvrije producten >

Een reactie plaatsen