Kan er een vitaminetekort ontstaan door glutenvrij eten?

Wanneer je ervoor kiest om glutenvrij te eten, is het belangrijk om er rekening mee te houden dat er een tekort in vitamines of mineralen kan ontstaan. Welke tekorten zijn er zoal? Waar moet je rekening mee houden?

Glutenvrij eten

Mensen die glutenvrij eten, doen dat vaak met een reden. Ze zijn bijvoorbeeld intolerant voor gluten of ze hebben een gevoeligheid voor gluten. Dat noem je ook wel glutensensitief. Een allergie voor tarwe is ook mogelijk. Anderen kiezen ervoor om glutenvrij te eten, omdat ze willen kijken of het verschil maakt voor hun lichaam. Wanneer je glutenvrij besluit te eten, is het belangrijk om wel goed op te letten op de vitamines en mineralen die je binnenkrijgt. Zorg dat je voorkomt dat je een tekort krijgt.

Vezels

Omdat graan vaak een belangrijke bron is van de vezels in onze voeding, is het mogelijk dat er gemakkelijk een tekort ontstaat in vezels. We hebben vezels nodig voor onze spijsvertering. Gelukkig kun je vezels ook halen uit voeding waar geen gluten in zitten. Denk aan fruit en groente en let vooral op de hoeveelheid peulvruchten die je eet. Belangrijk is dan wel om hier goed divers in te eten.

Jodium

Aan ons brood is extra jodium toegevoegd. Dit wordt gedaan om een tekort aan jodium te voorkomen. Let er goed op dat je hier dus geen tekort van krijgt, maar vul het genoeg aan. Jodium is bijvoorbeeld belangrijk voor je schildklierfunctie. Aan veel zout is ook jodium toegevoegd, maar je moet natuurlijk niet te veel zout binnenkrijgen, want hier kun je weer vocht van vasthouden. Je kunt het ook uit zeewier en zeevruchten halen. In glutenvrijbrood wordt ook wel eens jodium gestopt, maar dit is niet altijd het geval. Kijk bijvoorbeeld of er bakkerszout in zit. Dit betekent namelijk dat er jodium aan toegevoegd is. Eventueel kun je het tekort middels een supplement aanvullen (bekijk aanbod).

Vitamine B1

Vitamine B1 is erg belangrijk voor de hoeveelheid energie in je lichaam. Je kunt allerlei psychische problemen krijgen wanneer er een tekort aan Vitamine B1 hebt. Denk aan slaapproblemen, concentratieproblemen en angstaandoeningen. Er kan zelfs spierverlamming ontstaan. Vitamine B1 zit in granen, maar ook in aardappels en vlees en in sommige zuivelproducten.

Vitamine B11

Vitamine B11 is belangrijk voor je witte bloedlichaampjes. Wanneer je hier een ernstig tekort aan hebt, kun je problemen hebben, zoals bloedarmoede. Het is dus noodzakelijk dat je hier genoeg van binnenkrijgt. Zorg er daarom voor dat je vooral veel groene groentes in je voedingspatroon laat terugkomen.

IJzer

IJzer is ook ontzettend belangrijk. Wanneer we een tekort aan ijzer hebben, kunnen we dat vaak merken aan extreme vermoeidheid en een bleke huid. Langdurig tekort aan ijzer kan ervoor zorgen dat je zelfs bloedarmoede krijgt. Door vlees en verschillende groentes te eten kun je genoeg ijzer binnenkrijgen.

Moet je je zorgen maken om een vitaminetekort?

Of je je zorgen moet maken om een vitaminetekort wanneer je glutenvrij eet, is geheel afhankelijk van je voedingspatroon. Wanneer je gevarieerd en gezond eet, hoef je je doorgaans geen zorgen te maken. Zorg ervoor dat je met voldoende diverse groentes kookt, en dat je lekker veel afwisselt in je eetpatroon.

Hoe weet je of je een vitaminetekort hebt?

Je kunt eens bij je behandelend arts vragen om een test te doen. Veel vitamines kunnen worden gecontroleerd, waardoor het in één oogopslag duidelijk is waar je een tekort aan hebt. Dit test je meestal met een bloedtest. Zeker bij een groot vitaminetekort valt dit direct op. Eventueel kan er dan ook met je arts een plan worden gemaakt om het tekort aan te pakken. Houd ook in de gaten of je misschien vage klachten hebt die gekoppeld kunnen worden aan een vitaminetekort.

Multivitamines

Je kunt er ook voor kiezen om een multivitamine te nemen. Kies er dan voor eentje waar zowel vitamines als mineralen in zitten (bekijk aanbod multivitamines). Zo kun je alles goed aanvullen. Let wel goed op, want een multivitamine is vooral een aanvulling op een gezond eetpatroon. Je moet het dus niet zien als vervanger voor gezonde voeding. Het blijft belangrijk – zeker wanneer je glutenvrij eet – om gevarieerd te eten. Kies een multivitamine die voldoet aan jouw wensen en eisen. Wanneer je behalve een glutenintollerantie nog meer lichamelijke problemen hebt, is het wel altijd even aan te raden om het gebruik van een multivitamine met je arts te bespreken. Zo is hij of zij ook op de hoogte en kan er worden gekeken of de vitamines geen probleem vormen met bijvoorbeeld je medicatie.

Deze informatie delen?

Gezondheidsproblemen door gluten?

Van veel producten zijn glutenvrije vervangers. Bekijk hier het aanbod van glutenvrij brood en broodbeleg tot complete maaltijden zonder gluten.

Glutenvrije producten >

Een reactie plaatsen