10 tips om glutenvrij te eten

Wil jij graag glutenvrij gaan eten? Dat kan bijvoorbeeld omdat je coeliakie hebt of een andere vorm van een glutenaintollerantie. Misschien wil je bekijken hoe het voor jou werkt. We geven je 10 tips om glutenvrij te eten.

Glutenvrij eten

Glutenvrij eten doen we om allerlei redenen. In de meeste gevallen is dit omdat we coeliakie hebben. Sommige mensen denken dat ze sensitief voor gluten zijn of dat ze een intollerantie voor gluten hebben. Om dit te testen kun je een zelftest voor gluten doen, maar het is ook mogelijk om zelf te ervaren hoe je je voelt als je glutenvrij eet. Dit is niet gemakkelijk, omdat we gewend zijn om zo veel te eten met gluten.

Tip 1: blijf bewust

Blijf bewust van het feit dat je glutenvrij moet eten. Houd het echt in je achterhoofd. Een glutenvrij dieet is in de meeste gevallen honderd procent glutenvrij. Zeker bij coeliakie is het goed mogelijk dat je meteen last van klachten hebt wanneer je ook maar een beetje gluten binnenkrijgt. Blijf jezelf er dus aan herinneren dat je je eetpatroon compleet moet omgooien.

Tip 2: Weet wat van nature glutenvrij is

Wanneer je weet wat van nature glutenvrij is, weet je ook beter wat je kunt eten. Voorbeelden van natuurlijke glutenvrije producten:

  • Groente
  • Fruit
  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Bonen
  • Rijst
  • Noten
  • Suiker
  • Kruiden en specerijen zonder toevoegingen

Je kunt dus al redelijk makkelijk prima maaltijden maken zonder gluten te hebben.

Tip 3: Bekijk de ingrediënten goed

Van de niet-natuurlijke producten is het belangrijk om de ingrediënten goed te lezen. Doe dit elke keer, want fabrikanten hebben de neiging om ingrediënten soms te veranderen. Iets dat glutenvrij was, kan opeens niet meer glutenvrij zijn.

Tip 4: Maak een duidelijke weekplanning

Ga er even rustig voor zitten en maak een weekplanning van je maaltijden. Zorg dat ze glutenvrij zijn. Met een planning is het gemakkelijker om een goed beeld te krijgen van wat je allemaal eet en wijk je er ook veel minder snel vanaf.

Tip 5: Werk met een boodschappenlijstje

Ga naar de winkel en maak een goed boodschappenlijstje. Hiermee voorkom je ook dat je naar oude gewoontes teruggaat en per ongeluk producten meeneemt waar wel gluten in zitten.

Tip 6: let op kruisbesmetting

Bij kruisbesmetting is het zo dat je per ongeluk toch gluten binnenkrijgt, bijvoorbeeld via iemand in je gezin. Wanneer je echt een glutenintollerantie hebt, is het beter om echt helemaal geen gluten mee te krijgen. Gebruik voor bijvoorbeeld spread voor op brood twee verschillende potten, zodat er geen mes met broodkruimels ergens in wordt gestopt waar je later van wil eten. Gebruik eventueel ook een andere snijplank. Een ander vergiet dan waar bijvoorbeeld pasta in wordt gemaakt kan ook helpen.

Tip 7: maak het leuk

Het volledig glutenvrij eten klinkt niet leuk en daarom staat het veel mensen tegen. Maar je kunt het ook omdraaien. Maak het leuk! Probeer nieuwe recepten uit en geniet van de dingen die je maakt. Juist hiermee kun je het glutenvrij eten niet als last ervaren.

Tip 8: neem altijd wat mee

Wanneer je een dagje weggaat, is het nog best lastig om ergens glutenvrij te eten. Om te voorkomen dat je helemaal niets kunt eten – of toch iets met gluten eet – is het raadzaam om sowieso iets mee te nemen waar geen gluten in zitten. Denk aan een stuk fruit of wat glutenvrij brood. Zo kun je overal waar je komt toch lekker glutenvrij eten.

Tip 9: informeer je goed als je uit eten gaat

Wanneer je uit eten gaat, is het belangrijk om de juiste vragen te stellen. Zorg dat je goed weet hoe je eten is bereid. Is er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van bloem om het vlees te marineren? Zit er soja in de marinade? Worden frites gefrituurd in olie waar ook gepaneerd vlees in wordt gefrituurd? Zorg dat je goed op de hoogte bent.

Tip 10: zoek steun

Het is niet gemakkelijk om glutenvrij te gaan eten. Dat komt vooral omdat we te maken hebben met allerlei gewoontes. Het is moeilijk deze gewoontes te doorbreken. Het kan daarom erg helpen om mensen in je omgeving te vragen om je te steunen. Dit maakt het allemaal een stukje makkelijker. Je hoeft er namelijk helemaal niet alleen voor te staan. Vind je niemand in je omgeving die je wil steunen? Ook online zijn er voldoende mogelijkheden om mensen te vinden die je kunnen steunen.